Wednesday, February 15, 2012

Muse-Radiohead-Coldplay

Ke tiga-tiga band ini memang masuk ke dalam short-listed saya sebagai band yang paling di minati selain Nirvana. Radiohead, walaupun tidak banyak lagu berbanding Muse(yang saya dengar), tetapi satu lagu itu cukup meninggalkan kesan. Manakala Coldplay adalah sebuah band yang saya sentiasa boleh percayai dari segi lirik dan videonya (tapi tak semua lagu).

Lagu Creep radiohead (liriknya ada dalam salah satu entry saya sebelum ini) adalah satu jenama lagu yang cukup hebat dalam genrenya. Oleh kerana sangat meminati lagu ini, saya boleh membuat perbezaan dubbing antara versi lagu lama dan baru. Part chorus itu adalah part yang paling layan sekali gitarnya (sorry, saya tak pandai main gitar). Sebenarnya berbanding Muse, saya tidak begitu mengenali Radiohead. Walaupun ia datang dari genre yang saya minati, tapi saya tidak begitu terdedah dengan Radiohead. Saya hanya mengenali Radiohead sebagai salah satu cabang alternatif, tapi tak begitu mengikuti perkembangannya walaupun ia cukup dikenali di peringkat antarabangsa. minat saya pada zaman itu lebih menjurus kepada Greenday, Nirvana, Better Than Ezra dan beberapa lagi. Dalam beberapa album, Radiohead mempunyai persamaan dengan Muse, tetapi saya tidak pasti sama ada Radiohead yang dipengaruhi oleh Muse atau Muse yang dipengaruhi oleh Radiohead. Saya memang sukakan Radiohead.



Muse dan Coldplay. Muse bagi saya adalah satu 'gifted'. Mereka ini duduk dalam kelas yang tersendiri. Suara dan muzik itu adalah trend mereka tersendiri. Trademark yang tidak dapat di cetak rompak oleh mana-mana orang. Sebagai contoh, ada orang boleh meniru dan menyanyi macam Siti Nurhaliza. Tapi tidak bagi Muse. Jika anda peminat Muse, anda akan tahu, lagu yang dipasang di radio itu adalah dari Muse, walaupun anda tidak pernah mendengar lagu itu sebelumnya. Ada satu lagu nyanyian Andy William(Can't Take My Eyes From You) yang dinyanyikan semula oleh Muse. Saya tak pasti sama ada sebab saya peminat Muse atau lagu yang didubbing semula oleh Muse itu memang sedap didengar, kerana sebelum ini saya tak pernah kisahpun dengan lagu itu (yang dinyanyikan oleh Andy William) walaupun dah diputar banyak kali oleh stesen radio. Tapi bila dinyanyi semula oleh Muse, terasa seperti ada aliran kinetik yang luar biasa dalam lagu itu. Saya suka juga dengan pakej Sing for Absolution, Endlessly, Blackout dan Ruled by Secrecy. Muzik Muse bagi saya adalah gelap dan misteri.


Saya memang peminat Coldplay. Saya menganggap lagu-lagu genre Coldplay ini adalah garang, santai tapi tidak kasar. Cuma agak terlewat sedikit mengenali Coldplay  iaitu hanya selepas album A Rush of a Blood to the Head walaupun sebelum itu selalu mendengar lagu Yellow di radio atau t.v. Coldplay juga mempunyai personaliti yang tersendiri. Coldplay selalunya nampak simple sahaja, tetapi perfect. Mereka juga punya signature tersendiri seperti Muse.



Yang sebenarnya saya adalah peminat genre Alternatif Rock. Top 5 band yang paling saya minati sejak dari sekolah sampai sekarang ialah Nirvana. Kalau masa sekolah dulu budak-budak perempuan sebaya saya suka dengan Ukays, Spoon, Slam dan sebagainya, tapi saya layan Nirvana, Greenday, Blur, Oasis dan beberapa lagi. Bukanlah saya tak layan langsung lagu jiwang, tapi saya memilih, lagu yang mendayu-dayu sangat memang tak boleh belah (pinjam ayat nani rostam atau sesapa jelah). Terus terang, lagu genre ini tak sesuai dengar slow-slow. Mesti kena dengar dengan ear-phone yang besar (jenis lekap kat kepala, bukan yang sumbat) atau dengan speaker yang bagus, tak pecah. Suami saya pandailah ejast nih, minat kami sama.
Saya biasa guna Philip yang ini. Selesa dan bunyinya sedap. Kalau pakai earphone tak payah adjust sound effect lagi.

Cuma dalam minat-minat tu saya berhati-hati jugak, tak sapu semua, group yang liriknya keterlaluan memang saya tak layan, even Nirvana dan Greenday yang dalam top 5 tu pun saya masih tapis, tak dengar sebarang. Kalau mencarut atau berbau seks saya tak suka. Lately banyak band yang mempunyai kesedaran dan dah kurang menggunakan perkataan lucah atau berbau seks. Tapi Mat Salleh tetap Mat Salleh, saya yang kena berhati-hati agar tak terlalu lalai.



Nirvana -Pelopor Grunge

1 comment:

  1. Tidak ada yang saling mengikuti antara muse dan radiohead. Tapi yang lebih dulu ada itu radiohead. Secara musicalitas muse dan radiohead berbeda tapi memiliki karakter yang sama,dan sama mengusung aliran british alternative pop. Nice post

    ReplyDelete