Thursday, February 16, 2012

MUZIK DAN LAGU

Saya masih bercakap tentang muzik dan lagu. Muzik dan lagu memang boleh melalaikan. Malahan boleh membawa kepada kerosakan moral jika keterlaluan. Tetapi jalan yang dipilih adalah dari hati dan akal kita sendiri. Walaupun saya peminat muzik 'hardcore'(semasa zaman remaja sampai sekarang), tapi saya masih mengawal diri saya. Saya tidak masuk ke 'alam' mereka. Ada kekangan di situ. Muzik apapun, pengawalannya adalah dari diri kita sendiri. Saya memilih-milih dalam mendengar muzik. Bukan maksudnya lagu yang tidak disukai oleh saya itu tidak ada kelas. Tetapi saya hanya memilih lagu-lagu yang ada kelas tersendiri. Muzik merangsang minda, walau bagaimanapun lebih banyak perkara negatif yang akan timbul jika berlaku kelalaian. Sebab itulah Islam tidak membenarkan muzik yang melalaikan atau kelalaian kerana muzik.

No comments:

Post a Comment