Wednesday, February 8, 2012

tadika Islam MAIWP

Beberapa tahun yang sudah saya mendapat informasi dari beberapa kawan tentang tadika islam yang dikelolakan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan. Ketika itu anak sulung saya berumur 4 tahun dan saya sudah pening kepala untuk mencari tadika mana yang sesuai untuknya. Di Putrajaya ini tadika-tadika swasta memanglah sangat mahal yuran bulanan dan yuran tahunannya. Memang pada mulanya saya bercadang untuk menyekolahkan anak saya di sekolah tadika yang hebat-hebat seperti SMART READER, CIC, REAL KIDS dan sebagainya. Tetapi bila difikir-fikirkan semula, saya bukanlah orang kaya yang banyak duit. Saya hanya bekerja makan gaji dengan kerajaan dan suami saya pula bekerja makan gaji dengan kaum kerabat Vincent Tan. Taklah hebat sangat sangat untuk sekolahkan anak saya di tadika-tadika yang boleh dikategorikan sebagai 'luxury' untuk poket kami berdua ini. Jadi biarlah kami sekolahkan anak-anak kami di tadika yang kategorinya kurang 'luxury' sahaja, orang kata sedarlah diri tu sikit, ukur baju biarlah dibadan sendiri. Yurannya pun RM20 sahaja sebulan. Lalu saya daftarkanlah anak saya di Tadika Islam Amaniah, Presint 7, Putrajaya.
Beberapa bulan pertama  memanglah tidak nampak banyak perubahan, tetapi menjelang perperiksaan penggal pertama saya mula dapati tadika ini adalah setanding dengan tadika-tadika swasta lain. Banyak perubahan yang dapat saya lihat pada anak saya. Cikgu-cikgu mesra dan sentiasa memberitahu perkembangan anak saya. Anak saya memang berbadan kecil, malah mungkin yang paling kecil pada masa itu di tadikanya, jadi dia sangatlah penakut dan pemalu. Langsung tak berani nak keluarkan suara. Tapi saya dapat lihat sedikit demi sedikit perubahan pada karakternya. Mungkin cikgu-cikgu di sana rajin melayan, jadi sifat penakut itu jadi semakin terhakis. Suatu masa, ada pertandingan bercerita di peringkat Wilayah Persekutuan, jadi cikgu mahulah beri peluang, tapi selepas berlatih beberapa hari tiba-tiba anak saya merasa rendah diri, walaupun puas dipujuk. Kemudian entah apa yang dibuat dek cikgu sekolahnya, anak saya bersemangat semula untuk masuk pertandingan itu. Pada hari pertandingan dia berjaya menghabiskan ceritanya dengan baik di atas pentas dihadapan hadirin yang ramai di Dewan Besar Masjid Wilayah itu. Walaupun hanya mendapat hadiah saguhati, tapi saya sangat bersyukur kerana dia berjaya menepis perasaan malu dan rendah diri. Selepas dari itu dia mula menjadi kanak-kanak yang berkeyakinan dan lagi tidak penakut.




Berkat komitmen dan kesabaran guru-guru, saya dapati ramai kanak-kanak sekelasnya pandai membaca seawal umur 5 tahun atau paling lewat pertengahan umur 6 tahun ( tetapi ibubapa haruslah rajin membantu anak-anak). Kanak-kanak ini juga belajar seni melukis dan seni-seni kreatif lain, turut bermain lego pada masa terluang, belajar bahasa inggeris secara audio dan visual dengan buku bertaraf antarabangsa, belajar sembahyang dan sebagainya. Mereka juga tidak tertekan kerana turut diberi masa untuk bermain-main selain berpeluang menyertai rombongan sekolah, acara persembahan tahunan, penyampaian hadiah, sukan antara zon, majlis khatam Al-Quran secara besar-besaran, terlibat dengan majlis-majlis perayaan atau keraian kerajaan tertentu seperti polis dan bomba, majlis keagamaan dan macam-macam lagi.




Tahun ini anak saya sudah masuk ke darjah satu, Alhamdulillah, sejak dari umurnya 5 tahun lagi dia sudah pandai membaca, mengira dan mengaji. Di sekolahnya kini dia duduk dikelas paling pandai. Seorang lagi rakan sekelasnya dari tadika MAWIP itu juga duduk dikelas yang sama, malah menjadi ketua kelas. Saya percaya, rakan-rakannya lain yang sama belajar di tadika itu turut duduk dikelas paling pandai di sekolah masing-masing.



Tujuan entry ini dibuat adalah untuk menerangkan tentang kelebihan yang ada pada tadika kerajaan (yang pada saya setanding dengan tadika bertaraf 5 bintang lain). Namun sebenarnya setiap anak-anak mempunyai perkembangan yang berbeza-beza (saya melihat perkara ini pada anak lelaki saya yang perkembanganya agak berbeza dengan kakaknya itu). Tidak semestinya anak kita yang masuk ke mana-mana tadika bertaraf 5 bintang akan keluar berbintang-bintang juga. Setiap ibubapa mempunyai harapan yang tinggi terhadap anak-anak masing-masing, namun jika setelah berusaha dengan gigih tapi anak-anak masih tidak menunjukkan perkembangan seperti yang kita mahu janganlah pulak kita menganggap anak kita itu bodoh dan melayannya sehingga dia tertekan. Kita juga tidak boleh memandang rendah pada jiran, kawan-kawan atau sesiapa sahaja hanya kerana perkembangan anak mereka agak perlahan. Itu bukanlah satu sikap yang terpuji kerana ia boleh mengundang perasaan riak. Akhir sekali tadika ini telah membuktikan bahawa tadika-tadika kerajaan juga ada yang setanding dengan tadika swasta dan tidaklah kokak sangat seperti menurut pandangan sesetengah ibubapa. Bagi ibu bapa yang berpendapatan sederhana atau kecil, tadika ini adalah sangat berbaloi dan boleh dipercayai. Sekian terima kasih


Hari pertama sekolah



Sukan 2011

Pertandingan bakat seni peringkat wilayah






Sukan 2010


Penyampaian Hadiah 2010

Pertandingan Mewarna Stabillo Carrefour Subang
yang ni saja jer..takde kena mengena ngan skolah tu pun...
Banyak lagi aktiviti mereka ni sebenarnya, antaranya rombongan sekolah, majlis-majlis yang melibatkan anggota polis, bomba dan sebagainya, tapi bila saya tidak ikut, maka tak adalah gambarnya...

10 comments:

  1. ada gambar anak saya terselit kat beberapa gambar u ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..yang mana satu ye? nak ke gambar tu? atau nak delete ke? ni parents sapa ye? Kalau nak gambar tu saya boleh emel...

      Delete
  2. salam...saya nak tanya...tadika ni dalam ipd tu ker?

    ReplyDelete
  3. ya, dalam IPD. Anak yg sulung di sana, perkembangannya sangat baik. Tapi ibubapa kena pantau juga.

    ReplyDelete
  4. Assalam.blh x sy dptkan no tel sekolah ini

    ReplyDelete
  5. Assalam.blh x saya dptkn no tel tadika ini

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaflah , hari tu blog problem nak tulis, so saya masukkan sekali lagi no telefon tadika tu, 03-88880764

      Delete
  7. kt mn ye tadika ni?? stat umo berapa?

    ReplyDelete