Monday, April 16, 2012

Pekan Teluk Intan

Agak lama juga saya tidak menulis, dengan penulisan terakhir saya ialah pengalaman bersalin. Ada beberapa draf yang telah saya buat dan beberapa idea yang tersemat dalam fikiran. Tapi saya tak begitu berkelapangan. Hari minggu yang lepas saya balik ke kampung suami saya di Perak dan tidur sehari di Kampung Gajah. Minggu yang sebelum itu kakak saya datang bertandang di rumah. Saya pun sangat gembira dengan kedatangannya itu. Sempatlah saya membawa anak buah saya berkelah dan mandi kolam. Itukan memang kegemaran budak-budak. Teringin jugak saya nak mandi sekali, tapi bila memikirkan kulit saya yang 'teramat cerah' ini (he he he) saya batalkan niat, kerana mereka mandi ketika matahari sedang naik mencacak ke ubun-ubun. Balik cerita tentang balik kampung tadi, kami pun singgah di pasar malam Teluk Intan yang menjadi kegemaran kami berdua itu. Sejak mula kahwin sampai sekarang pekan Teluk Intan ini memang sudah banyak berubah. Mungkin tak lama lagi ia akan menjadi sebuah bandar pula. Pasar malam itu menjadi semakin meriah kini, hatta nak mendapatkan petak parking teramatlah susah. Jam besar itu juga masih condong kedudukannya seperti dulu dan tidak akan dibetulkan atas tujuan perlancongan. Sepatutnya kita berbangga bila kita juga mempunyai bangunan seperti menara Condong Pisa dan tidak perlu bersusah payah terbang ke Itali untuk melihatnya! Apapun perkembangan kemajuan Teluk Intan ini boleh menjadi sesuatu yang positif dan boleh jadi sesuatu negatif, terutamanya kepada remaja melayu. Harapnya kemajuan tidaklah sampai memusnahkan pekan Teluk Intan yang klasik itu.

Gambar saya pinjam dari seorang blogger (lupa plak). Saya ke Pasar Malam, jadi gambar menggunakan HP tak begitu cantik pada waktu malam.

2 comments:

  1. kampung ana ni Zila..baru ternampak entri ni di linkwithin hehe

    ReplyDelete