Tuesday, April 3, 2012

Pengalaman bersalin..

Orang pompuan mana-manapun, kalau dah kawin dan beranak memang suka cerita hal dia mengandung dan bersalin tu, termasuk la saya..

Anak sulung lahir masa pada tahun 2005. Tempat lahir, Hospital Tuanku Jaafar Seremban. Kami travel dari Gombak (masa tu duduk di Gombak) sebaik sahaja saya merasa ada tanda-tanda nak bersalin. Nasib baik ada membaca, jadi boleh tau true alarm atau false alarm nak bersalin. Bulan puasa pulak tu. Dinasihat oleh saudara-mara dan rakan-rakan bila dah ada tanda-tanda awal nak bersalin, baik makan untuk dapat tenaga. Nanti bila dekat nak bersalin, Dr tak benarkan makan dah. So, kami berenti kat Mc Donald MRR2 beli burger, makan dalam keta..Bulan posa maa.. Mana boleh makan di khalayak ramai. Saya makan la sorok-sorok. Eh, mana pulak suami makan, , dia kena posa, wajib..

Sampai kat hospital lepas check up, bukaan dah 1cm,  Dr suruh stay kat wad, masa tu dekat-dekat raya dah, lagik 1 hari je... Berangan nak makan sedap-sedap sebelum bersalin dengan harapan bersalin lepas raya, tapi Dr tetap tak bagi balik, jadi kena jugakla stay kat wad. Malam tu, sakitnya atoii.., baru tau camana susah nak bersalin. Bila bukaan dah 4 cm, terus kena tolak dalam labour room. Suami yang mithali nipun ikut masuk  sekali. Duduk la kat situ..sama-sama menyaksikan saya berkerut-kerut menahan sakit. Picit sana, picit sini, gosok sana, gosok sini, tak hilang jugak rasa sakit ..mengantuk ada la lagi...dari semalam tak dapat tido... Untuk pengetahuan bagi mereka yang nak bersalin secara normal, apabila hampir timing nak bersalin tu kontraktion akan berlaku secara konsisten setiap 30 min kemudian 15 min, kemudian 10 minit dan kemudian 5 minit, bila dah sampai 5 min sekali maknanya memang dah nak bersalin sangat dah tu. Boleh pulak en suami keluar sekejap g toilet. Aduh, masa dia keluar tu tak expect lagi nak bersalin, dalam 2-3 minit lepas tu, rasa macam tak tahan, saya pun jerit kat nurse.. Dr pun datang jugak... diorg suruh teran-teran..Tak keluar .. nasib baik en suami sampai tak lama lepas tu bagi semangat...teran lagik baru keluar... ho ho ho..leganya...terlepas satu kesakitan yang amat sangat...Tapi ibu-ibu, tolonglah jangan takut bersalin normal ye, kecuali jika anda memang mempunyai komplikasi yang tidak dapat di elakkan.

Itu sahaja pengalaman bersalin secara normal saya. Kerana anak yang kedua dan ketiga lahir secara ceaser, walaupun tak mau, tapi tetap terpaksa. Anak ke dua saya songsang, anak ke tiga saya overdue dah induce untuk cepat bersalin pun dia tak mo keluar. So apa lagi, kena ceaser la. Di sini ceritanya



2 comments: