Wednesday, May 30, 2012

Menaiki kapal terbang

Masih cerita mengenai kapal terbang. Dan ia bukan dengan tujuan untuk menunjuk-nunjuk atau jakun kata orang melayu, ia hanya untuk berkongsi pengalaman.

Anak-anak saya tidak pernah menaiki kapal terbang berbanding dengan anak-anak orang lain. Oleh itu, beberapa bulan yang lepas saya dan suami merancangkan satu percutian untuk menaiki kapal terbang bagi menmberi pengalaman kepada mereka. Salah satu sebab lainnya ialah, setiap kali saya out station menaiki kapal terbang mereka akan menangis-nangis untuk mengikut saya menaiki pesawat tersebut. Oleh itu, sayapun berasa tidak sampai hati.

Walaupun perjalanan dari LCCT ke KB hanyalah mengambil masa kurang sejam, tetapi itu sudah cukup baik untuk mereka merasai pengalaman itu. Bimbang pula mereka mengalami sindrom airplane ear nanti dalam penerbangan yang lama kerana tidak biasa menaiki kapal terbang. Saya pernah mengalami sindrom ini sewaktu dalam penerbangan ke Kota Kinabalu dan ia mengambil masa yang agak lama untuk pulih.

Walaupun dikabarkan tambang penerbangan itu sangat murah, tapi selepas tingtong-tingtong, ia tetap menjadi mahal juga, tapi tak kisahlah, bukan saya hendak naik kapal terbang setiap bulanpun, sekali-sekala sahaja. Harapnya selepas ini anak-anak tidaklah lagi bertanya bagaimana rasanya menaiki kapal terbang setiap kali melihat pesawat-pesawat itu melintasi ruang udara Putrajaya ini. Berikut adalah gambar-gambar mereka.

Di stesen ERL

Dalam bas menuju ke LCCT

Pertama kali menaiki kapal terbang

Menunggu pesawat untuk balik

Dalam perjalanan balik



Sesudah turun

Dari pesawat menuju ke terminal



No comments:

Post a Comment