Monday, June 18, 2012

Bina asrama selesai penempatan pekerja asing

Bina asrama selesai penempatan pekerja asing
(sumber dipetik dari Utusan Malaysia)

Saya adalah orang yang paling bersetuju dengan rancangan kerajaan negeri Melaka ini. Sebenarnya perkara ini selalu bermain-main dalam pemikiran saya. Saya sangat menyampah dengan pekerja-pekerja asing yang sewenang-wenangnya menggunakan segala kemudahan yang ada untuk rakyat  negara kita dan kemudian tidak tahu pula untuk menjaganya dengan baik.

Kalau tinggal dikawasan perumahan yang melibatkan rakyat tempatan pula mereka selalu sahaja mengundang berbagai-bagai masalah dengan masyarakat sekeliling. Ada-ada sahaja perkara buruk yang cuba hendak diterjemahkan. Kadang-kadang mereka boleh bertindak lebih liar dan langsung tidak mahu menghormati budaya masyarakat kita. Kawan sekerja saya memberitahu, ada pendatang yang tinggal satu kawasan dengannya sungguh tidak tahu malu, mereka selalu sahaja berbuat bising dan tidak takut kepada pihak berkuasa. Paling memualkan mereka membawa apa sahaja yang boleh dibawa ke rumah sewa mereka itu termasuk membina reban-reban untuk ternakan mereka!

Justeru membuat penempatan khas seperti kerajaan Melaka ini adalah lebih baik supaya mereka tinggal berasingan dengan rakyat tempatan. Lebih baik juga, asingkan pengangkutan, segala kedai-kedai mereka dan apa-apa sahaja yang releven untuk dipisahkan dari rakyat tempatan. Saya turut bersetuju sekiranya pasaraya-pasaraya mengenakan cas tambahan membeli belah untuk pendatang-pendatang ini, seperti cas 5 % setiap kali membeli belah dan sebagainya untuk membezakan hak keistimewaan rakyat tempatan. Sudah sampai masanya untuk berbuat baik kepada rakyat sendiri selain asyik berbuat baik kepada pendatang-pendatang yang kebanyakan mereka tidak tahu menghargai jasabaik kita ini.

Bukanlah hendak menidakkan hak mereka sebagai penghuni di muka bumi Tuhan ini, tetapi kadang-kadang perlu untuk kita menyedarkan mereka tentang keperluan untuk menghormati orang lain terutama tuan rumah tempat mereka bekerja.