Monday, June 4, 2012

hari ibu

Mungkin sudah lewat, tetapi saya ingin membuat catatan sedikit mengenai hari ibu.

Gambar di atas adalah gambar bunga yang diberi oleh anak saya yang berumur 6 tahun sempena hari ibu. Saya selitkan bunga tersebut di dinding dapur sebagai penghargaan dan tanda terima kasih saya kepadanya, walaupun ia hanyalah sekuntum bunga plastik. (Sesungguhnya saya juga menyayangi emak saya, emak mertua saya dan emak mertua angkat saya.)

Walau bagaimanapun, baru-baru ini saya terbaca tentang sambutan hari ibu yang diharamkan di dalam negara kita.  Ramai blogger dan alim ulama membuat pembahasan tentang perkara ini. Ada yang bersetuju diharamkan dan ada yang tidak bersetuju diharamkan, atas pelbagai alasan.

Secara asasnya memang ini satu perayaan yang bukan berasal dari negara kita. Perayaan ini disambut oleh orang-orang kristian dan tujuan asal hari ibu ini disambut adalah berkait rapat dengan agama kristian itu sendiri.

Tetapi saya agak tertarik dengan pendapat seseorang yang saya temui dari sebuah blog di sini. Antara pendapatnya :

(2) HARI IBU DI MALAYSIA

--> PENGASAS: Ann Jarvis (US)
--> MASA PERAYAAN: ahad (minggu ke-2 dlm bulan Mei)
--> OBJEKTIF: Sebagai hari bagi merayakan jasa & pengorbanan ibu yang melahirkan kita.
--> Maklumat tambahan : Pengasasnye juga tidak meletakkan garis panduan mnyambut hari ini dlm bntuk spiritual/keagamaan kerana objektifnye untuk memperingati pengorbanan para ibu2.

=============RUJUKAN===============
1)http://en.wikipedia.org/wiki/Cybele#Festivals

2)http://en.wikipedia.org/wiki/Mothering_Sunday

3)http://en.wikipedia.org/wiki/Mother%27s_Day

4)http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Teresa
==================================

So, x prlulah risau krana hari ibu yg disambut di asaskn olh Ann Jarvis ini langsung x menyentuh/bermotif perihal keagamaan/ketuhanan & tidak melaggar mana2 undang2 dlm islam, malah ada hikmah disebalik hari ibu ni kerana ia ibarat “alarm” untuk mengingatkn kita yg kadang2 terlupa akn tanggungjawab kita kpda ibu kita, tlupa untuk menghargai jasa2 & pengorbanan mereka.


Secara peribadinya saya menganggap, sambutan hari ibu bagi umat Islam di Malaysia bukan di sambut atas dasar yang sama seperti umat agama lain. Mereka menyambut hanya untuk meraikan hari itu pada satu hari tertentu, namun tidaklah pula sampai bermaksud pada hari-hari biasa mereka tidak menyayangi atau menghormati ibu mereka. Hari ibu tidaklah seperti hari kekasih yang selalu disalah guna untuk melakukan maksiat, malah ia langsung tidak berkaitan dengan perbuatan keji atau syirik.

Mungkin pendapat saya ini agak sensitif bagi sesetengah orang, tetapi pada saya selagi kita tidak mengganggap tujuan sambutan hari ibu itu sama seperti  tujuan keagamaan tertentu, mungkin ia tidak menjadi salah. Pasanglah niat kita kerana Allah dan kerana untuk menggembirakan hati sang ibu yang telah melahirkan, itu sahaja dan janganlah berlebih-lebihan. Cuba bayangkan anak kecil kita yang masih belum faham apa-apa datang sambil tersenyum pada suatu hari mencium pipi kita dan menghulur sekuntum bunga menyatakan "sayang ibu, selamat hari ibu!". Adakah kita akan menjerkah anak itu lalu mengatakan hari ibu haram disambut dan hadiah yang diberinya tidak kita terima. Apakah perasaan anak kecil itu? Adakah dia akan faham? Kita juga selalu menyambut hari jadi atau hari anniversary yang tidak pernah wajib disambut dalam kalendar Islam, malah kadang-kadang ada pula umat Islam yang bebal turut sama menyambut hari Krismas, jadi umat seperti itulah sepatutnya yang diberi perhatian lebih. Maaf jika terlanjur kata. Sekian

p/s : sedikit tambahan, walaupun perayaan hari ibu adalah satu budaya ikut-ikutan, namun ada banyak lagi majlis-majlis atau perayaan yang menjadi ikut-ikutan di kalangan orang islam dalam negara ini, sama seperti majlis sambutan hari jadi, majlis bersanding di atas pelamin dan perayaan hari kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment