Thursday, August 16, 2012

Blackrose - Penantian ( Original Version )



Dalam tahun 90-an, lagu ini memang popular dan mendapat tempat dihati peminat-peminat tempatan, termasuklah saya. Penyanyinya memiliki vokal yang sangat baik, mantap dan sesuai untuk menyanyikan lagu ini. Saya selalu membayangkan lagu ini untuk satu komik yang bertajuk 'Aku hidup dalam Blues' karya Ayie (yang juga sangat popular ketika itu). Sampai ke hari ini lagu ini masih mendapat tempat rupanya dihati kebanyakan generasi baru. Penyanyinya bernama Ajin, iaitu adik kepada seorang pelukis kartun yang sangat terkenal juga, iaitu Cabai ( 3 dara pingitan).

Mungkin agak sukar, tetapi itulah realitinya, lagu-lagu Melayu sudah semakin kurang berkualiti sekarang ini. Saya tidak bias dengan lagu zaman dahulu atau sekarang, walaupun membesar ditengah-tengah arena rock kapak, rap dan rock alternative (sekarang dipanggil Indie). Ada juga lagu-lagu zaman ini yang bagus dan berkualiti, tetapi kuantitinya sangat kurang. Radio-radio juga tidak berminat untuk memperdengarkan lagu-lagu yang berkualiti kepada pendengar. Orang seperti saya hanya mendengar radio, tetapi tidak berminat untuk membuat undian-undian seperti yang dihebahkan oleh stesen-stesen radio. Juruhebah zaman dahulu walaupun tidak tahu tentang statistik lagu mana yang diminati oleh pendengar, tetapi mereka tahu lagu mana yang berkualiti.

No comments:

Post a Comment