Sunday, August 5, 2012

di unfreind dan block kerana bukan penyokong pembangkang

Saya baru perasan beberapa hari yang sudah dalam Facebook bahawa saya telah di unfreind dan di block oleh seorang saudara yang mempunyai semangat yang sangat tinggi sokongannya terhadap parti pembangkang. Saudara itu hanyalah seorang saudara kecil yang baru hendak belajar tentang erti kehidupan.Bukanlah maksudnya saya hendak memandang rendah terhadap budak kecil. Sharizat dulupun kalah di tanggan Izzah kerana terlalu memandang rendah terhadap 'budak kecil' itu.

Tetapi adalah sesuatu yang amat menyedihkan bila anak-anak dari kecil sudah diajar untuk menolak saudara-saudara yang bukan sefahaman dengan mereka. Ada orang kelihatan sangat beramal ibadat, namun bila masuk kepada pegangan politik ia menjadi begitu taksub dan sanggup bermusuh dengan saudara-mara sendiri dan jarang mahu bergaul dengan jiran-jiran serta saudara mara seolah-olah jiran-jiran dan saudara-mara mereka itu adalah kaum kafir lagi laknatullah.

Memang saya bukan penyokong pembangkang, tetapi saya bukanlah  menolak terus mereka. Saya masih menyokong setiap perbuatan baik yang diperjuangkan. Tetapi jika mereka berjuang dengan cara berpecahbelah dan taksub membabi buta, sudah tentulah saya tidak berapa setuju. Begitu juga jika kerajaan ada berbuat salah, sayapun tidak akan bersetuju. Kita ini dikurniakan akal fikiran, maka fikirlah dengan baik, tak perlu berpecah-belah kerana tidak sama pegangan politik

No comments:

Post a Comment