Monday, October 15, 2012

Great people talk about ideas. Average people talk about things. Small people talk about other people.

1. "Great people talk about ideas. Average people talk about things. Small people talk about other people." – Eleanor Roosevelt


2. Di dalam bidang kajian psykology…tahap pemikiran manusia ada tiga kategori-:
 

      1-Minda kecil
      2-Minda sederhana
      3-Minda besar


MINDA KECIL-:
Golongan ini sentiasa berfikiran negatif dan prejudis dan sentiasa mencari salah orang lain.Senantiasa memikirkan perkara yang remeh temeh dan mempunyai mentality victim.Dan senantiasa cenderong untuk berbicara tentang kehidupan harian mereka. 95 peratus manusia adalah terdiri dari golongan ini.


MINDA SEDERHANA-:
Golongan ini sentiasa berusaha untuk menyelesaikan persoalan golongan minda kecil tadi.4 peratus manusia dari golongan ini.


MINDA BESAR-:
Golongan ini mempunyai minda yang besar..jiwa yang besar…golongan ini sentiasa mencari idea idea yang baru untuk kebaikan semua orang.Baik untuk negara…bangsa dan agama.Dan golongan ini senantiasa berpandangan jauh dan mempunyai skop pandangan yang luas.Golongan ini hanya 1 peratus sahaja.



Quotes yang pertama telah saya sharekan banyak kali di di dalam wall facebook saya, tetapi ia tetap hilang setelah suatu jangkamasa tertentu. Oleh itu saya menaipnya sahaja di sini. sudah memang lama saya berminat dengan quotes dari Eleanor Roosevelt ini. Ia selalu sahaja menjadi inspirasi. Kemudian semasa membaca jawapan Hilal Asyraf terhadap persoalan yang dikemukakan oleh TDM dahulu, saya bertemu pula dengan komen dari seorang pembaca seperti perkara no dua itu. Kedua-duanya mempunyai perkaitan dan ianya amat menarik perhatian saya. Sudah lama saya ingin menerbitkannya ke dalam blog, tetapi selalu sahaja tidak berkesempatan.

Apapun, walaupun mungkin saya tidak mampu menjadi sehebat orang-orang yang terkenal itu, tetapi saya tetap berminat untuk membaca apa sahaja kata-kata motivasi dari mereka, kerana sekurang-kurangnya hidup ini lebih bermakna apabila ada pengisiannya



No comments:

Post a Comment