Sunday, October 14, 2012

Kebaikan Facebook

Saya bukanlah kaki sangat dengan facebook yang mana semua cerita hendak di kongsi di sana. Tetapi banyak juga perkara yang baik-baik tentang Facebook ini, bukanlah semuanya buruk sahaja. Melalui facebook saya dan rakan-rakan sekolah dan Universiti dapat kembali berhubungan melalui Group kami. Setiap hari ada sahaja cerita untuk dikongsi. Apa yang lebih menarik, ada di antara rakan-rakan yang langsung tidak pernah rapat dulu (kerana berlainan kelas), akhirnya kini mula bertegur sapa dan rupa-rupanya kami mempunyai minat yang sama tidak pernah diketahui sejak dari dulu.

Facebook juga memberikan saya banyak informasi-informasi terkini melalui rakan-rakan yang rajin menghantar post. Ada bagusnya rajin berkongsi cerita, tidaklah salah meluahkan aktiviti di Facebook. Kadang-kadang bila tidak bertanya kita tidak akan tahu apa yang berlaku. Pada pendapat saya selagi yang dikongsi itu bermanfaat, apa salahnya. Misalnya, beberapa hari yang lepas terjadi banjir kecil di Putrajaya, ada kawan yang menulis tentang banjir itu di FB, sekurang-kurangnya orang lain tahu tentang hal itu dan menjadi lebih berhati-hati.

Ada juga rakan-rakan atau pages yang rajin berkongsi Quotes dan kata-kata motivasi. Semua ini bagus untuk dijadikan semangat, panduan dan pendorong dalam kehidupan seharian. PIQ dan General Knowledge adalah antara pages yang rajin memaparkan kata-kata motivasi yang bermanfaat. Tetapi yang agak menghairankan saya, banyak kata-kata motivasi ini apabila di kongsi di Facebook akan hilang selepas beberapa waktu. Mungkin Facebook mempunyai sistemnya sendiri untuk mengurangkan beban didalam wall itu kerana ada qoutes/gambar yang telah saya kongsi di blog ini tidak pula hilang.

Begitulah Facebook, akhirnya ia menjadi medan untuk merapatkan tali Silaturrahim selepas bertahun-tahun tidak berhubungan. Menjadi tempat untuk menambahkan ilmu dan informasi terkini serta juga menjadi tempat untuk mengurangkan tekanan dan mencari sesuatu yang berharga untuk dikongsi bersama-sama.



PIQ Quotes

Sekian

No comments:

Post a Comment