Saturday, June 22, 2013

Qari Mohd Husaini Mahmur

Mohammad Hussaini bin Mahmur adalah anak saudara saya. Dia memang sangat rapat dengan kami emak-emak saudaranya ini sejak dari kecil lagi. Dulu kecil-kecil, aduhai, kami melayan beliau macam menatang minyak yang penuh. Manja yang amat. Masa cuti sekolah, memang dia akan balik kampung untuk saya jaga. Kadang-kadang sampai berminggu-minggu.

Bila Tusyen di Pekan Seremban setiap minggu, saya akan pergi ke rumah kakak saya untuk menumpang  tidur. Setiap kali sampai di rumahnya, dia dan adiknyalah yang paling happy, terjerit-jerit dan sibuk hendak minum bekalan air mineral saya. Kadang-kadang saya rindu pula dengan moment itu.

Dia dan adiknya kini dah besar panjang. Sewaktu uji bakat Akademi Al-Quran ke 5 dulu saya tengah sarat mengandung, tapi saya gagahkan diri memaksa dia menyertai ujibakat di Kuala Lumpur. Emak dan ayahnya tak dapat menemankan kerana kerja, jadi, sayalah yang memandu. Masa uji bakat itu, boleh pula si penjaga masa terlupa menekan butang, jadi dia membaca agak lama. Kata petugasnya, dia baca best sangat, sampai kami terpaku. Itulah kelebihan anak buah saya. Walaupun tidak sampai lagi ke peringkat kebangsaan, tapi dia memang sangat pandai mengaji.

No comments:

Post a Comment