Monday, July 29, 2013

Filem New Village - maaf saya anti komunis

Terkini agak kecoh tentang filem ini.


Saya agak hairan kenapa filem yang cuba mengangkat Komunis sebagai hero Malaya  ini diterbitkan. Apakah motif pengarah dan penerbitnya. Masyarakat melayu khususnya memang sangat membenci komunis. Dalam negara yang aman damai dan makmur ini apa perlunya filem sebegini. Adakah ia akan menaikkan semangat patriotik rakyat Malaysia? Filem ini sebenarnya secara halus dan tersirat sedang cuba menghalalkan perjuangan komunis.

Lepas satu, satu masalah yang cuba dibangkitkan. Mengapa pula sejak akhir-akhir ini ada sesetengah orang begitu bersungguh-sungguh untuk menakluki negara ini dengan cara memainkan perperangan emosi.

Memang saya sangat tidak berkenan dengan sesetengah pemimpin pembangkang dari bangsa melayu sendiri. Sikap keterbukaan melampau mereka telah menyebabkan orang melayu dipandang lebih hina dan senang benar hendak disangkal-sangkal. Apakah kita tidak sedar, keterbukaan kita dalam menyokong saki-baki parti komunis ini telah membuahkan hasil yang amat memeritkan? Mereka menjadi sangat berani dan tidak ada apa yang mampu menghalang.

Saya juga tidak berkenan dengan tindakan kerajaan. Kenapa terlalu berlembut. Kenapa terlalu bagi muka. Apakah mereka sudah tidak punya maruah. Apa yang hendak ditakutkan sangat. Kalau mereka lebih tegas,  rakyat akan lebih suka dan menyokong. Ini tidak, terlalu takut dengan komunisme. Dalam banyak hal pula tu

Ya, melayu tidak mudah untuk diingatkan. Kadang-kadang serban tinggi melangitpun kalau tidak menggunakan otak berfikir agak payah juga. Sombong sangat dengan pegangan sendiri. Yang penyokong pun satu hal juga. Mengiyakan babi buta hanya kerana pemimpin itu memaki serban dan nampak warak. Takkan tak tahu sebab musabab mengapa sesetengah orang begitu berani kini. Kiralah, sejak dari tahun bila ia bermula?

Bila ada orang naik tocang kitapun pakat-pakat angkat segala kapak, pisau, parang nak balun mereka. Padahal salah sendiri juga.

Ini bukan cerita rasis.

No comments:

Post a Comment