Friday, August 30, 2013

Blog keselamatan jalanraya

Terdapat sebuah blog yang banyak memberi nasihat dan panduan terhadap pengguna-pengguna jalanraya. Blog itu ialah Blog Jalan Raya Malaysia.

Bukan apa, beberapa tahun kebelakangan ini terlalu banyak cerita-cerita kemalangan jalanraya yang amat mengerikan. Tak tahulah, sama ada jumlah kenderaan yang semakin banyak atau jumlah pengguna yang sakit jiwa semakin meningkat.

Tujuan saya menyisipkan link blog ini agar kita semua dapat mengambil sedikit panduan dan ikhtibar.

Saya pun tak tahu apa masalah mentalnya rakyat Malaysia. Dari yang berpelajaran paling tinggi, sampailah yang tak pernah sekolah, sikap ketika memandu kenderaan sama sahaja. Beberapa tahun yang sudah, saya ada tulis surat mohon pada PM, agar cara pemberian atau pembaharuan lesen  kenderaan digubal. Dalam surat itu saya mencadangkan agar semua pemandu wajib menghadiri kursus sivik jalanraya setiap  dua tahun atau setiap kali hendak memperbaharui lesen. Tapi bila fikir-fikir balik, ada ke orang  nak dengar cakap saya ni. Lalu tak terhantar surat itu. Macam over pulak, walhal PM sudah ramai penasihat yang patutnya lebih hebat dari saya. Kannn.

Apapun, berhemahlah di jalanraya. Hanya itu yang dapat saya katakan. Ayat-ayat macam ni memang buat orang boring. Tapi boring tak boring, itulah kenyataan yang harus ditempuhi setiap hari.


 gambar dari pkrl.blogspot.com

Gambar kemalangan di genting yang meragut 37 nyawa. Takziah kepada satu negara.


No comments:

Post a Comment