Wednesday, September 25, 2013

Memmetlenggeng

MEMMETLENGGENG
MEMMET + LENGGENG

Ada beberapa orang yang tidak mengenali
Seringkali ketawa
Kenapa nama saya Memmetlenggeng.
Kelakarnya.

Saya tidak ambil hati pun.
Sebab bunyi Memmetlenggeng memang agak pelik.
Mana ada orang nama Memmetlenggeng.
Nama tempatpun bukan.
Nama peribahasa tidak
Kata kerja, jauh sekali

Bila buka blog, baru mereka tahu
Memmet itu nama ayah saya rupanya
Lenggeng itu kampung tempat saya lahir rupanya
Tanah tumpahnya darahku

Oh
Sebenarnya nama ayah saya bukan Memmet
Itu adalah nama panggilan orang kampung sahaja
Orang-orang tua di kampung tidak kenal Mohd Zin
Mereka cuma kenal Memmet
Memmet yang toreh getah tu
Memmet yang ambil upah panjat pokok kelapa tu
Memmet yang selalu naik basikal tua kehulu kehilir tu
Itulah ayah saya

Ayah saya orang miskin
Tak ada pelajaran
Buta huruf
Tanah sekangkang kera sahaja
Tapi hatinya baik
Mulut tidak jahat

Cuma dia sudah lama meninggal dunia
Yang tinggal hanyalah kampung
dan sanak saudara
Serta kenang-kenangan sahaja

Lenggeng yang kecil itu adalah memori saya
Memori asal lahir ke dunia ini
Memori yang tak pernah luput dari hati
Yang selalu hadir dalam mimpi-mimpi

Lalu
Saya abadikan 
Ayah saya
Memmet
yang juga lahir 
di 
Lenggeng

Sebagai kenang-kenangan
Sebagai satu permulaan
Untuk sebuah kehidupan






7 comments:

  1. nama memetlenggeng tu unik. senang nak ingat. Al fatihah untuk ayah memetlenggeng. errr boleh kan panggil memetlenggeng? :)

    ReplyDelete
  2. saya suka org panggil saya memmetlenggeng di dunia maya ni..:)

    ReplyDelete
  3. nama unik, senang org ingat...

    alfatihah buat arwah ye kak :)

    ReplyDelete
  4. Taklah kelakar manapun bagi saya, cuma bunyinya agak pelik sikit. Tapi unik juga nama tu kan? Apapun Zila...yg indah tetap dalam ingatan....

    ReplyDelete
  5. baru aiza tahu.. mula-mula mengenali blog ini melalui blog PCL.. memang terasa unik nama itu..

    ReplyDelete