Saturday, November 23, 2013

Stockholm Syndrome

Perkataan ini adalah sesuatu yang sangat jarang didengar di Malaysia. Pertama kali mendengarnya adalah melalui lagu Stockholm Syndrome nyanyian kumpulan Muse. Mulanya saya fikir kumpulan itu sengaja mengada-adakan cerita. Tapi untuk lebih puas hati, sayapun mengeledah google dan sumber-sumber lain. Melalui Wikipedia saya dapati jawapannya adalah seperti berikut :

Stockholm syndrome, or capture–bonding, is a psychological phenomenon in which hostages express empathy and sympathy and have positive feelings toward their captors, sometimes to the point of defending them. These feelings are generally considered irrational in light of the danger or risk endured by the victims, who essentially mistake a lack of abuse from their captors for an act of kindness.[1][2] The FBI's Hostage Barricade Database System shows that roughly 27% of victims show evidence of Stockholm syndrome.[3]
Stockholm syndrome can be seen as a form of traumatic bonding, which does not necessarily require a hostage scenario, but which describes “strong emotional ties that develop between two persons where one person intermittently harasses, beats, threatens, abuses, or intimidates the other.”[4] One commonly used hypothesis to explain the effect of Stockholm syndrome is based on Freudian theory. It suggests that the bonding is the individual’s response to trauma in becoming a victim. Identifying with the aggressor is one way that the ego defends itself. When a victim believes the same values as the aggressor, they cease to be a threat.[5]

(saya percaya, kesemua pembaca saya pandai berbahasa Inggeris, jadi tak perlulah untuk saya translatekan)

Mungkin ia tidak pernah terjadi di Malaysia dan kalau adapun mungkin juga tidak direkodkan, terutama yang melibatkan kes-kes tebusan.  

Sebenarnya entry ini adalah berkaitan dengan isu warga Malaysia yang dikurung selama 30 tahun di Britain dan menjadi hamba. Walau bagaimanapun, saya bukanlah hendak menulis tentang isu tersebut kerana ia masih dalam siasatan polis Britain dan belum ada maklumat yang jelas dan sahih. Sumber berita di sini.

Cuma dari beberapa maklumat pembacaan (jika benar), saya mengagak kes ini adalah berkaitan dengan Stockholm Syndrome tadi. Mungkin ia kes yang agak rare, jadi susah untuk mengenalpasti sindrom itu samada palsu (dibuat-buat) atau tulen. Mangsa tidak menyedari walaupun dalam satu jangkamasa yang lama mereka telah diperhambakan kerana kerana mengalami trauma yang keterlaluan atau telah dimanipulasi fikiran. Jika ia kes yang tulen. Saya berharap agar pembelaan dapat dilakukan sewajarnya terhadap mangsa tersebut.

sekian

*Stockholm Syndrome adalah dimana tebusan merasa simpati atau telah dimanipulasi fikiran oleh si penangkap dan berpaling tadah. Ada beberapa kes tebusan turut sama menyertai penangkap atau memberi kenyataan yang bercanggah di mahkamah demi menyelamatkan penangkapnya itu.

15 comments:

  1. First time dengar perkataan Stockholm Syndrome ni... new information for me .... nanti akak cuba fahamkan..hee... thanks anyway...

    ReplyDelete
  2. Agak menakutkan juga berkenaan perkara2 spt ini.. t kasih diatas perkongsian.

    ReplyDelete
  3. Sya rasa phm kut..tu yang tebusan tasa simpati kat org yang tahan dia eh..akk zila dgr lagu muse jgk ke ni?

    ReplyDelete
  4. first time dgr,first time tau..hurmm abis tuh kes ni mcm mane er?ape penghujungnyee?kesiam warga malaysia kt sane mst blur2 ajee

    ReplyDelete
  5. pertama kali dengar...inggeris faham skit..hehe

    ReplyDelete
  6. owh.. 1st time jugak dengar sitilah tu.. tapi pernah tengok situasi tu dalam filem.. cerita apa x igt...

    ReplyDelete
  7. salam..
    frist time gdr perkataan ni..
    p/s: sedih juga dgr pasai kes rakyat malaysia yg dikurung oleh tuan rumah.. mesti mreka akan hdapi masalah syikologi yg teruk..kesan dikurung..bgitu lama

    ReplyDelete
  8. Kenapa ianya sindrom agaknye ye... Bukankah ianya lebih kepada psikologi. Terlalu taksub juga boleh membawa kepada perkara ini...tidak sedar dipergunakan.

    ReplyDelete
  9. salam kak...moga mangsa dilindungi olehNya amin

    ReplyDelete
  10. Pernah dgr dan dah baca pun..mcm manalah keadaan nya..kan..psiko juga baca..ehhe.
    Ada yg jadi mcm tu, bila family dpt cari.. then bawa balik...perangainya dh tak boleh ubah..lps tu lari..dah tak dgn diri sendiri...

    ReplyDelete
  11. wah kumpulan muse tu... ingatkan stockholm london tadi!

    ReplyDelete
  12. tak la pulak dari segi anutan agamanya bagaimana pulak...kekal Islamkah Siti Aishah..atau....

    ReplyDelete
  13. ..pernah baca dlu..ye la kn, mental abuse ni mmg bhya..sampai kn xleh nk beza yg mne 1 yg baik..

    ReplyDelete
  14. first time tau...aiseh...camno la boleh jd empathy kat mereka..?

    ReplyDelete