Monday, January 13, 2014

Harga makanan yang melambung tinggi

p/s : Sebenarnya entri ini dibuat pada hari Sabtu yang lalu, tapi kerana masa itu feedblog ada masalah, jadi saya masukkan semula dalam draf. Lepas itu terlupa pula, jadi hari ini terus saya publishkan.

******************************
Petang semalam saya singgah dipasar putrajaya presint 8 untuk beli petai. Cadangnya nak masak sambal udang petai. Malangnya petai habis dijual. Kemudian terjumpa seorang kawan yang mencari petai juga. Sebab dipasar itu tak ada, dia nak ke pasar tani di presint 2, katanya kalau nak kirim, dia boleh hantar ke rumah, baiknya hati kawan tu, tapi rumah saya jauh sangat, tak sampai hati menyusahkan. Saya memang tak nak ke pasar malam itu, crowded, parking jauh, jalan jem.

Terlanjur di pasar presint 8 itu, sayapun pusing-pusing survey harga makanan. Oleh kerana di rumah ada udang, saya pergi kegerai mejual makanan laut dan tanya harga sekilo udang di sini. Wahhh..udang kertas yang dulu tak sampai RM 10, sekarang dah jadi RM20! Harga udang biasa pula RM30! Mahalnya. Masa itu baru saya sedar tentang kenaikan melambung harga makanan. Terasa sedih pula bila mengenangkan ramai orang diluar sana tak akan mampu beli udang dengan harga macam ini. Bukan semua orang di Putrajaya kaya pun. Saya sudah lama di sini dan berjumpa ramai level penduduk. Dari yang kaya-raya sampailah yang susah nak makan pun ada. Luaran memanglah Putrajaya nampak mewah, namun ada juga yang miskin. Jadi pada yang susah, pilihan yang ada, telur kut? Tapi terus terang cakap, di Putrajaya kalau rajin dan berani, mudahnya mencari rezeki + doa kepada Allah. Ia sebenarnya lubuk rezeki bagi orang Islam.

pasar presint 8
Oleh kerana harga udang yang berlambungan bagai tsunami di skala ritcher 9, terus saya tak jadi tanya harga makanan lain dan masuk ke kereta. Budak yang jual itu, walaupun sudah pegang plastik, saya minta maaf saja dan kulat-kulat melihat saya berlalu. Kalau ada 20 pelanggan yang biasa beli udang satu hari dan kurang kepada 10, tidakkah budak itu rugi? Mesti akhirnya tutup kedai begitu aja. Sayapun tak tahu nak kata apa lagi, ekonomi ini ada kitarannya, macam rantaian makanan juga.

Sebenarnya udang dirumah saya adalah pemberian bapa mertua. Ia dibeli ketika masih fresh, baru diangkat dari sungai di Sabak Bernam. Syukur Alhamdulillah. Saya bercadang nak masak sambal udang petai. Suami saya pula penggemar tempoyak. Maklumlah, anak jati Perak. Akhirnya saya masak dua-dua sekali, sambal udang tanpa petai dan udang masak tempoyak. Tempoyak itu pula pemberian emaknya di Teluk Intan. Balik yang dulu dia siap-siap bekalkan satu tong tempoyak untuk anaknya, hah, ambik kau, kenalah saya masak selalu. Tapi separuh lagi tempoyak itu saya berikan pada kak ipar yang tinggal di Damansara. Emak mertua saya ini sayangkan suami saya, walaupun anak angkat sahaja. Anak angkatpun, anak saudara juga. Suami saya kembar, dia diserahkan kepada makciknya sejak dari lahir lagi. Manakala kembarnya dipelihara oleh emak dan ayah kandungnya di Kuala Lumpur. Pernah bila ada sepupu yang ingin bertandang ke rumah kami, emaknya bangun pukul 4 pagi masak tempoyak ikan sembilang untuk dikirimkan. Terharu sangat suami saya. Syukur Alhamdulillah. Tapi emak kandungnya sendiripun tidak putus kasih juga.

bukan nak menunjuk-nunjuk, maaf ye, nak menunjukkan contoh sahaja
udang tempoyak, yang masak dalam bekas ini terus bawa ke meja. Ini bekas dua dalam satu, boleh guna untuk masak dan untuk hidang juga, macam vision atau pyrex, tapi tidaklah mahal sangat seperti brand tersebut. Saya dah lupa brandnya, kata kawan saya yang jual, orang Jepun suka periuk ini, kilangnya di Perlis atau Kedah. Ia banyak di eksport.
udang tanpa petai saya, jadilah..huhu. Alhamdulillah

26 comments:

  1. mmg terliurlah tgoklauk2 ni..kasih ibukan..beruntung sangat..

    mmg mahal lauk di pasar..mana2 pun tambah kalau makanan laut ni..knor suka pergi pasar kuala sel..baru naik juga..mmg berbaloilah membeli..sejak2 naik harga ni belum pergi sna lagi..pergi pasar dkt2 aje..setakat ni ayam masih murah sekilo yg kecil tu dlm rm13 atau rm 15 sekilo..ikan la melambung naik..katanya kangkung je yg turun..mengarutlah..boleh petik2 je..bg free pun boleh..

    ReplyDelete
  2. tak pernah lagi merasa tempoyak ehehe..petai lagi la tak pernah :)

    ReplyDelete
  3. Kalau nak layan tekak, semua nak sedap n banyak. Padahal yg banyak dan sedap tu memudaratkan. Akak suka yg simple je asalkan berkhasiat dan seimbang. Sesekali bolehlah kita cari yg special sikit...heee.....

    ReplyDelete
  4. tu bkn naik sedikit tp naik 100%...
    minggu lps akak ke pasar,beli 3 jenis ikan-rm50..bkn ikan mahal2 spt tenggiri ke apa...ikan biasa2 ja..

    ReplyDelete
  5. sekarang ni beli entah hapa2 ntah dah berpuluh2 ringgit kak... that day on Saturday Farah pergi kedai nak beli barang basah...beli ikan merah yang sedang saiz 2 ekor, beli daging batang pinang setengah kilo, beli ayam seekor, sayur kangkung, cili besar sikit... tup tap tup tap dah RM44 hinggit... sekejapan jer duit tu mengalir cam tu jer...tapi nak buat macam mana, makan itu perlu untuk tenaga...nak tak nak kena beli juga...

    ReplyDelete
  6. Harga bukannya naik skit tapi jauh tu. Terkejut juga pun ada. nak buat macam mana beli sajelah. macam udang masak merah. feveret saya. :)

    ReplyDelete
  7. Assalammualaiku..
    Harga barang dah naik.. pening kepala difikirkan kalau bwk RM50 gi pasar ape aje boleh belikan.. jika dibandingkan dulu2.. heheh.
    Terliur pulak sambal udang tu... macam sedap aje...heheh.

    mselim3

    ReplyDelete
  8. Jadi anak angkat ibu saudara memang tak banyak beza. Macam kita juga syang anak buah kita sama macam anak kita juga. Apa lagi org dulu pertalian erat. Untunglah ada dua emak... sampai bekalkan pun tak sikit pastinya. Lagi untung mestilah Zila jadi isterinya hihi... Ada dua MIL:)

    Kalau kakak ni dari kecik sampai tua tak pernah beli petai sebab kebun bapak kakak sampai tak termakan petai tu Zila. Siap kongsi dgn monyet lagi. Biasa pekerja bapak tolong panjat dan petik. Org yg beli tu org pasar malam dan pasar tani.

    ReplyDelete
  9. wah.. sedap sambal udang tu kak zila.. kalau ada petai lagi sedap..
    sekarang ini harga barang basah semakin naik. jika dulu aiza membeli belah di tesco RM70.00-80.00 sahaja.. baru-baru ini membeli barangan yang sama kena RM100.00++..

    ReplyDelete
  10. Betullah Zila...memang dahsyat naik harga barang2 sekarang ni..baru tadi ni ana uruskan simpanan SSPN anak, lewat balik terus singgah kedai makan terperanjat tgk bil RM15.30 makan berdua nasi campur lauk ikan keli sambal,ikan pelaling bakar dengan ulam-ulaman..air kosong je pun sakit tekak nk minum ais...mak aii..sengsara dah rasanya kan..

    ReplyDelete
  11. Mmg harga udang melambung tersangatlah tinggi.. tp udang mmg tak disangkal kesedapannya.. udang sambal petai klu mkn kering dgn nasi pun cukup.. mmg tak cukup sepinggan hehee.. :D

    ReplyDelete
  12. sedapnya udang masak merah.. yum yum (:

    ReplyDelete
  13. emm..memang mahal tapi nak buat mcm mana, kalau dah nak makan juga kenalah beli..Sabtu lepas mamD beli udang ..terpaksa beli itu pon sepuluh ekor saja saiz sederhana rm30/kg...berkira2 jugaklah :)

    ReplyDelete
  14. Udang kertas yang besar2 jari kelingking budak tu di Pasar Keramat, KL beberapa minggu sudah sekilo RM14 ringgit... saya terkedu Zila... tapi sebab tekak tu nak sangat nak makan sambal tumis udang saya beli juga segenggam (1/2 kilo).

    ReplyDelete
  15. sedapnyeeeeee
    aah harga udang agak mahal skrg ni
    al maklum la lepas musim hujan
    sesekala mkn mmg bertambah2 nasi

    ReplyDelete
  16. sedapnyee...terus terasa lapar....

    ReplyDelete
  17. ye kak, semuanya kena harus berjimat, semua barang mahal sekarang ni... ikat perut sikit lah.. hihi, p/s : makanan tu nampak sedap..

    ReplyDelete
  18. semuanya nak naik sampai bikin orang pun naik darah

    ReplyDelete
  19. Mmg naik melampau kak..sally sorg je yg bekerja..gaji pun tak banyak mana..tau la dok KL ni kan...kadang tu dapat gaji utk byr hutang, reserved utk minyak kereta dan makan....fuhhh~ -_-'

    ReplyDelete
  20. Saya tak makan udang...tak taulah pasal harga udang ni. Tapi tak kira dimana pun, harga barangan terutama bahan basah memang ketara kenaikannya. Sekarang ni kangkung yang murah...ye ke? Mahal juge...

    ReplyDelete
  21. najib kata kangkung murah.. hahaha

    ReplyDelete
  22. dlm byk2 kangkung jer murah.. huhuhuh...sabo jelah...apapun bersyukur... dpt lagi mkn sdp2 ye dok.. terliur tgk sambal udang tu.. teringin plak nk buat...

    ReplyDelete
  23. Betullah... udang memang mahal sekarang.... kalau dulu tiap2 minggu beli udang... Udang tempoyak / udang sambal... dua2 sedappp....

    ReplyDelete
  24. memang harga tinggi kak.. ada yang kata sebab nak dekat tahun baru cina, sebab tu harga udang melambung..sebab permintaan tinggi.. tapi, tak tahu la kan... sambal udang memang kesukaan Ros... :)

    ReplyDelete
  25. smbl udang tu kalu ada petai lg auwwmm! hehe tak letak petai pun dh terliur..^^

    ReplyDelete
  26. memang smua benda mahal kak.. hmmmmm

    ReplyDelete