Friday, May 23, 2014

Berlagak sombong bila melanggar undang-undang

Semalam saya menerima satu komen di entry perjalanan ke Kelantan
Motif komen si penulis itu ialah 
berlagak untuk menyatakan kehebatannya dalam melanggar undang-undang
Kononnya dia sangat hebat dengan keretanya itu

Ingin saya tegaskan, saya tidak suka memalukan orang secara directly di dalam laman web 
seperti mana sesetengah insan lain yang tidak bertamadun
Tidak tahu manner menggunakan facebook dan lain-lain laman media
(sila malu sedikit bagi yang terasa)

Kalau menegur, saya hanya akan menegur secara indirectly di laman web atau melalui mesej sahaja
jadi hanya orang yang terlibat itu sahaja tahu, 
tidak satu dunia kenal, 

Itupun sangat-sangat-sangat jarang
Sebab saya ada banyak lagi aktiviti lain yang hendak dilakukan
Jadi bertuahlah orang yang pernah kena selar itu kerana ia hanya untuk orang yang benar-benar layak sahaja, 
Harap Maklum

Tapi hari ini saya ingin komen tentang ulasan di bawah
Apa perlunya berlagak sombong bila melanggar undang-undang
Anda fikir anda hebat sangat? 
Motif?
Pada saya, orang yang berharap sangat nak mati bergaya semasa membawa kereta "hebatnya"
dengan kelajuan 200km sejam
Matilah sorang-sorang
Kami tak kisahpun
Tapi jangan melibatkan pihak lain.
Bayangkan kalau kenderaan "hebat" anda tu melanggar sebiji kereta 
yang di dalamnya terdapat sebuah keluarga dengan beberapa anak kecil
lalu emak dan ayahnya mati dijemput Illahi disitu juga, 
adakah anda akan keluar dari jentera "hebat" anda dan bersiul dengan riang?
Inilah salah satu contoh satu orang yang ditakdirkan menggunakan kepala otaknya di lutut, bukan di otak

Memanglah kemalangan dan kematian itu atas kebenaran Allah
Tapi sanggup anda menyalahkan Tuhan di atas perangai buruk yang anda lakukan tu? 
Bila sudah kemalangan, terus kata takdir Tuhan
Anda memang tidak patut hidup lama

Saya tidak akan terbitkan ulasan yang oleh si pengecut yang takut hendak menamakan dirinya sendiri
Tak ada maknanya orang yang berlagak sombong
Sekian 



17 comments:

  1. salam zila..

    abaikan org begina zila..lembu lagi sopan..heh

    ReplyDelete
  2. manusia sekarang lebih bangga dgn dosa drpd pahala.. bila dipuji baik, malu and menafikan.. bila dikata jahat, bangga diri plak.. pelik pelik

    ReplyDelete
  3. sis dah jumpa ramai org mcm ni kat sosial network ... biarkan jer .

    ReplyDelete
  4. Tahniah pada anda... Kita mesti ada nilai kemanusiaan ...

    ReplyDelete
  5. Hurm pelik manusia mcm nih kak... Perbuatan jahat yang sibuk nak dibanggakannnya... Pelik tol!!

    ReplyDelete
  6. Begitulah ragam manusia ada yg bangga walau hakikatnya ianya adalah satu kesalahan. Kesian sebab sebenarnya org begini tak sedar yg dia tergolong sebagai golongan yg naif..

    ReplyDelete
  7. emm memang berlagak tak bertempat

    ReplyDelete
  8. Nasib baik kita guna comment moderation kan.....boleh tapis dulu komen komen yg tak bermanfaat tu.....

    ReplyDelete
  9. motif?? menunjukkan ketidak bijakannya..abaikan sahaja zila kita teruskan perkongsian yang boleh memberi manfaat kepada org lain...

    ReplyDelete
  10. semoga mereka diberi kesedaran...saya harap ianya tidak menyusahkan orang lain...

    ReplyDelete
  11. err mcm ni pun ada ye..motif apa ? nak gtau betapa hebanya dia dan jenteranya?-_-

    ReplyDelete
  12. kenapa perlu cakap macam tu ?.. emm..

    ReplyDelete
  13. PELIK TAPI BENAR..hihi..macam-macam ragam manusia nie..ermm

    ReplyDelete
  14. Org sebegini ade masalah hati dan fikiran...

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum... zila,

    ada jugak komen ... yang bangga dengan langgar peraturan. Bahaya bawak kereta laju2 nie.. yang bawak kereta slow jika acc. berisiko apatah lagi bawak kereta laju2.. kita pun tak tahu apa niat dia ...

    mselim3

    ReplyDelete