Monday, May 12, 2014

Motivasi


Tidak mudah menjadi pendengar yang baik.
Kebanyakkan orang hanya mendengar tanpa memahami.
Selepas itu menyebar-nyebar cerita yang ditokok tambah.
Realitinya dunia ini, begitulah.

Saya sangat salute dengan suami dan kakak-kakak saya
Kadang-kadang saya pun gagal menjadi seperti itu
Mereka adalah pendengar yang sangat baik 
Tidak mudah salah faham atau menyebar-nyebar cerita

Semoga ianya menjadi ikhtibar 
Dan kita semua dapat menjadi pendengar, pembaca dan pemaham yang baik



23 comments:

  1. ye betul tu..tak baik menyebarkan sesuatu yang kita tak pasti..

    ReplyDelete
  2. sbb manusia lebih suka keburukkan daripada kebaikkan yg perlu disebar...

    ReplyDelete
  3. semoga kita semua dijauhi dari sekadar mendengar tanpa memahami jalan cerita sebenar

    ReplyDelete
  4. Stephen R. Covey — 'Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply.'

    ReplyDelete
  5. Insyaallah.. moga kita jadi lebih baik.. bahaya kalau suka menyampai-nyampai ni :(

    ReplyDelete
  6. sis pun kekadang rasa mcm bkn pendengar yg baik bila org yg bercerita tak puas hati dgn respon sis ... adeh .

    ReplyDelete
  7. Betul tu. Saya nak motivate orang tu memang tak reti langsung. Sekadar dengar luahan dari isteri sendiri aje la. Cuma ralat jugak, kalau ada problem yang tak dapat nak diselesaikan dalam tempoh yang terdekat.

    ReplyDelete
  8. Lebih baik kita diam dari bercakap benda yg mungkin boleh timbulkan fitnah kan..

    ReplyDelete
  9. Pelik bila dengar org ngumpat.. buruk2kan org lain.. ape yg dapat? dosa je kan?

    ReplyDelete
  10. betul tu kak, kebiasaannya cerita di dgr setengah je..yg teruknya kebykkn cerita ditokok tambah

    ReplyDelete
  11. sangat setuju zila..itulah fenomena budaya masyarakat hari ini...:)

    ReplyDelete
  12. Mmg betul.. akhirnya bnyk fitnah & cerita2 yg tak betul. Semoga kita semua dijauhkan... aamiin..

    ReplyDelete
  13. pernah terbaca 1 quote, yg maksudnya lebih kurang macam ni :

    masalah dalam komunikasi kita, kita mendengar bertujuan untuk memberi respon, bukan untuk memahami..

    ReplyDelete
  14. kita mmg perlu mencari kesahihannya dahulu ...

    ReplyDelete
  15. Bak kata orang indah kabar dari berita....kalau perkabaran yang sahih tak per jugak...

    ReplyDelete
  16. Assalammualaikum.. zila,

    bukan mudah menjadi pendengar dan pembaca yang baik kan.

    mselim3

    ReplyDelete
  17. btl tu kak. pendengar setia. pendengar terbaik. bkn sng nak jd camtu..

    ReplyDelete
  18. Betul kak... Ssh nak cari pendengar yang baik dan dipercayai kan??

    ReplyDelete